نانو کپسولهای پلیمری محتوی مواد اکتان افزای بنزین با هدف بهسوزی بنزین در کشور در قالب پروژه رساله دکتری حمیدرضا عظیم دانشجوی دانشگاه حکیم سبزواری با راهنمایی دکتر غلامعلی فرزی عضو هیات علمی این دانشگاه تولید شد.

دکتر غلامعلی فرزی در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه گفت: تولید این نانو کپسول ها طی یک پروژه تحقیقاتی چهار ساله با هدف بهینه سازی مصرف سوخت برای نخستین بار در کشور صورت گرفت.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی با تقدیر از حمایت های ریاست دانشگاه و‌نیز رییس دانشکده مهندسی دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به اینکه موضوع اکتان افزاها جهت بهسوزی بنزین در دستور کار وزارت نفت و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت قرار دارد، افزود: در این پروژه۲ اکتان افزا که مشکلات عملیاتی و یا زیست محیطی داشتند در داخل پوسته ای از پلیمر در مقیاس نانو،  طی فرایند فوق پیشرفته کپسوله شدند و پایداری و کیفیت این کپسول ها در حفظ و نگهداشت این اکتان افزاها مورد بررسی  قرار گرفت.

وی افزود: پس از اینکه در این مرحله از پژوهش نتایج مطلوبی حاصل شد، کپسول ها را وارد محیط بنزین کرده و عدد اکتان بنزین مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر فرزی با اشاره به اینکه نتایج مطالعات در آزمون های تجربی و صنعتی نشان داد با افزایش یک درصد اکتان افزای کپسوله شده ۶ واحد عدد اکتان بنزین افزایش می یابد، خاطرنشان کرد: پس از اضافه شدن یک درصد اکتان افزای کپسوله شده عدد اکتان بنزین معمولی از ۸۷ به ۹۳ رسید که این بالا رفتن عدد اکتان بهسوزی بنزین و کاهش آلودگی ناشی از سوخت را به همراه دارد.

استاد دانشکده مهندسی دانشگاه حکیم سبزواری افزود: مشکلی که بنزین تولید شده در کشورمان دارد این است که حاوی مقداری آب است و این آب باعث می شود هنگامی که اتانول(به عنوان اکتان افزای بنزین ) وارد بنزین می شود، جدایش فازی رخ داده  و‌ مشکلات عملیاتی متعددی را بوجود می آورد.

عضو هیات علمی گروه مهندسی مواد و ‌پلیمر با تاکید بر اینکه درصدد ثبت اختراع این دستاورد هستیم، افزود: همچنین نتایج و دانش فنی این  دستاورد فناورانه را به زودی در سطح ملی تدوین خواهیم کرد و‌ آمادگی فروش دانش فنی در مقیاس صد تن در ماه را خواهیم داشت.

گفتنی است این دستاورد پژوهشی در قالب رساله دکتری اقای حمیدرضا عظیم دانشجوی دوره دکتری رشته مهندسی مواد پیشرفته دانشگاه حکیم سبزواری با عنوان ” سنتز و‌بررسی نانو کپسولهای پلیمری محتوی مواد اکتان افزای بنزین” به پایان رسیده است.

لازم به یادآوری است آقای عظیم رساله خود را با راهنمایی دکتر غلامعلی فرزی به رشته تحریر در آورده است و بعد از ظهر روز شنبه ۱۳ بهمن ماه در حضور آقای دکتر ترابی و آقای دکتر شاکری از دانشگاه تهران به عنوان داوران خارجی و‌ آقای دکتر طیبی از دانشکده علوم پایه به عنوان داور داخلی از رساله خود دفاع و با کسب نمره عالی به عنوان چهارمین دانشجوی دکتری مواد پیشرفته دانشگاه حکیم سبزواری فارغ التحصیل شد.