دانشگاه حکیم سبزواری در آن سوی مرزها:

اساتید دانشگاه از فرصت های مطالعاتی خود می گویند

 

اهمیت مراودات و مبادلات آکادمیک و علمی در دوران جهانی شدن و ارتباطات نزدیک میان کشورها و جوامع بر کسی پوشیده نیست. از آنجا که نمی توان علم را در خلا به دست آورد، همفکری و تضارب عقاید و دیدگاه های مختلف نقش بزرگی در بهبود و ارتقای علمی نسل ها دارد. به همین علت نمی توان نسبت به موضوع اعزام دانشجو و استاد به دیگر کشورها و پذیرش نگاه های تازه ی دیگران- چه دانشجو و چه استاد- به مسایل بی تفاوت بود. باید اعتراف کرد به دلایل سخت افزاری و نرم افزاری، پژوهشگران، دانشمندان و دانشجویان کشورمان دسترسی کاملی به همه ی منابع علمی و تجهیزاتی در جهان ندارند و برآورده کردن بسیاری از خواسته های علمی آن ها در کشور امکان پذیر نیست. در این میان استفاده اساتید و پژوهشگران از فرصت های مطالعاتی باعث غنای علمی در داخل کشور و البته توجه کشور های خارجی به دستاوردهای علمی ما خواهد شد، دانشگاه حکیم سبزواری در سال های اخیر در راستای  رونق دیپلماسی علمی اقدام به  احیای فرصت های مطالعاتی و گرنت های پژوهشی  کرده است، به طوری که در دو سال اخیر تعداد قابل توجهی از اساتید دانشگاه از این فرصت های پزوهشی بهره برده اند. در همین راستا و بنا به رسالت روابط عمومی مبنی بر اطلاع رسانی پای صحبت تعدادی از این اساتید نشسته ایم که در قسمت دوم این گزارش می توانید صحبت های دکتر  حمیدرضا اویسی عضو هیات علمی گروه مهندسی مواد و پلیمر دانشگاه و  محسن دماوندی  عضو هیات علمی گروه بیومکانیک ورزشی در رابطه با تجربیات خود در فرصت های مطالعاتی خود که در تابستان گذرانده اند را  مشاهده کنید.uuuuuuuuuuuuuuu

دکتر حمید رضا اویسی: فرصت های مطالعاتی نقش تعیین‌کننده‌ای در جهت‌دهی به فعالیت‌های پژوهشی اعضاء هیات علمی دانشگاه دارد

 

۱-لطفا معرفی کوتاهی از خود و سوابق تحصیلی خود داشته باشید.

با سلام و ضمن تشکر از فرصتی که در اختیار اینجانب قرار دادید، حمید رضا اویسی هستم استادیار گروه مهندسی مواد و پلیمر

۲- با توجه به گذراندن فرصت مطالعاتی در تابستان، لطفا درباره این فرصت، کشو و دانشگاه، مباحث مطرح شده، اساتید همکار و نتایج بدست آمده توضیح دهید؟

فرصت مطالعاتی بنده در بزرگترین و برجسته ترین مرکز تحقیقاتی کشور ژاپن با عنوان انستیتو ملی تحقیقات مواد ژاپن NIMS، بود. این انستیتو تحقیقاتی در شهر تسوکوبا (Tsukuba Science City) و به فاصله ۵۰ کیلومتری از شهر توکیو قرار گرفته است. در این انستیتو تحقیقاتی(NIMS) کمپانی ها و شرکت های بزرگ جهانی نظیر TOYOTA، HONDA وNEC دارای مراکز تحقیقاتی بوده و بودجه تحقیقاتی سالانه آن ۲۴٫۸ بیلیون ین در سال است. همکاری ها و تبادلات علمی بنده با این مرکز در طی سال های گذشته پس از دوره دکتری کماکان ادامه داشته تا اینکه در تابستان امسال و با توجه به لطف و عنایت و همکاری ریاست محترم دانشگاه جناب آقای دکتر حدادنیا و معاونت محترم آموزشی و پژوهشی دانشگاه موفق شدم بار دیگر تحقیقات خود را در این مرکز و با همکاری پروفسور Yamauchi دنبال کنم. در چندین پروژه تحقیقاتی مشترک با صنعت ژاپن در زمینه مواد پشرفته و الکترونیکی نظیر باطری های لیتیومی و سلول های خورشیدی مشارکت داشتم که انشاءالله نتایج آن در مجلات معتبر جهانی چاپ خواهد شد.

۳- این چندمین فرصت مطالعاتی شما بود؟

سومین فرصت مطالعاتی بنده بوده است. در دوره دکتری به مدت ۲ سال در کشور ژاپن و در انستیتو تحقیقاتی ملی مواد ژاپن فرصت مطالعاتی را گذراندم. پس از آن فرصت مطالعاتی در مرکز آزمایشگاهی بزرگ مقیاس آنالیز مواد سنکروترون تریست کشور ایتالیا و در تابستان امسال نیز در کشور ژاپن و در انستیتو ملی تحقیقات مواد ژاپن حضور داشتم.

۴- لزوم استفاده اساتید از این فرصت ها را تبین کنید؟

فرصت مطالعاتی نقش تعیین‌کننده‌ای در جهت‌دهی به فعالیت‌های پژوهشی اعضاء هیات علمی داشته وحضور در کنار محققان ‌برجسته یکی از مزایای این دوره‌ها است. تسهیل استفاده از فرصت مطالعاتی در ایام تابستان توسط دانشگاه علاوه بر توان افزایی اساتید باعث خواهد شد اساتید تمام‌وقت در موسسه و یا دانشگاه مورد نظر باشند که همین موضوع یکی از عوامل ارتقاء سطح کیفی در رشته‌هایی که آزمایشگاهی بشمار می‌آیند، خواهد شد. در این دوره، اساتید با حضور فعال در یکی از مراکز علمی-تحقیقاتی شناخته شده می‌توانند با آخرین دستاوردهای پژوهشی آشنا شده و با استفاده از امکانات موجود در این مراکز سطح علمی-پژوهشی خود را افزایش دهند. از سوی دیگر تحقیق در کنار محققان برجسته هر حوزه، علاوه بر ایجاد ارتباطات علمی مناسب، تجربه گران‌بهایی است که ثمره آن سال‌ها در فرد باقی خواهد ماند و می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در جهت‌دهی به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی داشته باشد. انجام تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی یکی دیگر از مزایای حضور در فرصت مطالعاتی است که عموماً مقاله‌هایی با ضریب تاثیر بالا نیز خروجی آن خواهد بود. از سوی دیگر اعضاء هیات علمی می‌توانند بسیاری از موضوعات مطرح‌شده در این دوره‌ها را به عنوان موضوع پژوهشی در آینده دنبال کنند.

۵- وضعیت پژوهشی دانشگاه در چند سال اخیر با توجه به راه اندازی گرنت و فرصت های مطالعاتی را چگونه ارزیابی می کنید؟

با توجه به اینکه توسعه ی دانشگاهها از مسیر تحقیق و پژوهش می گذرد، لزوم ایجاد و تقویت فرهنگ پژوهش در دانشگاه، برای بهبود وضعیت پژوهشی دانشگاه ضروری به نظر می رسد. توسعه دانشگاه به پژوهش نیاز دارد و پژوهش به فرهنگ خاص خود. توصیه و تأکید برای ارتقای وضعیت فرهنگ پژوهش دانشگاه هیچ گاه کافی نیست، بلکه نیازمند برنامه ریزی طولانی مدت و حمایت های مسوولین محترم دارد.

خوشبختانه برنامه ریزی ها و حمایت های ریاست محترم و معاونت محترم پژوهشی دانشگاه در راستای گرنت های پژوهشی و فرصت های مطالعاتی در سال های اخیر منجر به افزایش سطح کیفی و کمی پژوهش های دانشگاهی، طرح های تحقیقاتی و صنعتی، افزایش کمی و کیفی مقالات علمی دانشگاه شده است. در واقع فرصت مطالعاتی فرصت و فراغتی است برای اعضای محترم هیأت علمی دانشگاه که استفاده از آن در راستای توانمندی هرچه بهتر علمی، فنی و پژوهشی، مورد حمایت و در دستور کار دانشگاه قرار گرفته است که در نهایت ارتقای کیفی پژوهش و بهره وری از پروژه های تحقیقاتی بالاخص با نگاه به اولویتهای علمی ـ تحقیقاتی کشور و منطقه و همچنین بهبود و تحولات آموزشی در کلان دانشگاه مورد انتظار است.

DAMAVANDI1

دکتر دماوندی:  رشد پژوهشی دانشگاه حکیم سبزواری در سال های اخیر چشمگیر بوده است

 

*با سلام و تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید،لطفا معرفی کوتاهی از خود و سوابق تحصیلی خود داشته باشید.

به نام خدا، محسن دماوندی هستم فارغ التحصیل دکتری بیومکانیک ورزشی از دانشگاه مونترال کانادا، عضو هیات علمی گروه بیومکانیک ورزشی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه حکیم سبزواری

*با توجه به گذراندن فرصت مطالعاتی در تابستان امسال، لطفا درباره این فرصت، کشور و دانشگاه، مباحث مطرح شده، اساتید همکار و نتایج بدست آمده  توضیح دهید؟

از سال گذشته پروژه مشترکی با عنوان(  knee dynamics in patients with osteoarthritis disability )را با پروفسور پول آلارد(  Allard  ( Paulدر دانشگاه مونترال کانادا آغاز کردم ماهیت پروژه در رابطه با اثر  عارضه استئو آرتریت و اینکه افراد مبتلا به این عارضه به لحاظ عملکردی دچار چه مشکلات و محدودیت هایی هستند.

این پروژه در چند بخش تعریف شده است، بخش اول  فراهم آوردن اطلاعات اولیه در رابطه با الگوهای دینامیکی اندام تحتانی فرد مبتلا به این عارضه است که امیدواریم از این اطلاعات در بخش دوم که تهیه متدهای توان بخشی برای افراد مصدوم و  در تهیه پروتزهای مورد نیازی که برای این افراد ساخته می شوند استفاده شود.

باید بگوییم این پروژه ای بسیار جدید است و تلاش ما بر روی جهت دار کردن تولیدات صنعت پروتز و تهیه ابزارهایی است که نیاز افرادی که مبتلا به عارضه استئوآرتریت هستند را برطرف کند، از طرفی در این پروژه توسط سازمان بهداشت کانادا حمایت مالی می شود  پزشک ارتوپد، بیومکانیک مهندسین پزشکی و متخصصین کلینیک های توانبخشی همکاری دارند.

*این چندمین فرصت مطالعاتی شما بود؟

تا به امروز در قالب ۲ فرصت مطالعاتی در تابستان سال های ۹۴ و ۹۵ با این پروژه همکاری داشته ام.

 

* لزوم استفاده اساتید دانشگاه  از فرصت های مطالعاتی خارج از کشور را چگونه تبیین می کنید؟

حقیقت این است که در دنیای به شدت متغیر و پرتلاطم علمی امروز اگر بخواهیم خودمان را در جریان سیال فرایندهای علمی قرار دهیم و از روند رشد  علم در دنیا عقب نمانیم، باید بتوانیم تعامل سازنده ای با پژوهشگران و محققان دنیا داشته باشیم. از سویی این تعاملات درباره اساتید و محققانی که حوزه  کاری آنها علوم پایه یا پژوهش های آزمایشگاهی است بیشتر نمود پیدا می کند، به واقع محققان دانشگاهی ما امروزه باید به سمت ایجاد ارتباط با متخصصین علوم روز و شناخته شده حرکت کنند، بی شک  این حرکت ما را از دچار شدن در رکورد علمی رها می کند، از طرفی می تواند به لحاظ روحی و روانی محرک قوی جهت انجام پژوهش های جدید و با کیفیت باشد که انجام این پژوهش ها سبب بالارفتن و ارتقای سطح کیفی پژوهش در کشور خواهد شد

* وضعیت پژوهشی دانشگاه در چند سال اخیر با توجه به راه اندازی گرنت و فرصت های مطالعاتی را چگونه ارزیابی می کنید؟

واقعیت این است در چند سال اخیر و با نگاه خوبی که از سوی معاونت پژوهشی به بحث پژوهش در دانشگاه شده است دانشگاه از حالت رکود پژوهشی و علمی که در سال های گذشته گریبانگیرش بود فاصله گرفته و درحال حرکت در مسیر خوبی است و رشد کمی و کیفی چشمگیری داشته ایم، به واقع جهش حوزه ی پژوهش نسبت به حوزه های دیگردانشگاه در سال های اخیر را بیشتر و جدی تر می بینم و امیدوارم با حمایت های مدیریت عالی دانشگاه شاهد استمرار این روند باشیم

حرف پایانی:

باید بگوییم همکاران ما در سایر دانشکده ها و گروه ها با تمام تلاش سعی دارند با پژوهش های با کیفیت زمینه رشد و تعالی دانشگاه را فراهم سازند، با توجه به اینکه حمایت ها از پژوهش نسبت به گذشته در دانشگاه بهتر و مثبت تر شده است، اعتقاد دارم این توجه و حمایت می تواند بهتر و بیشتر باشد  و مدیریت دانشگاه می تواند با سعه صدر مساعد بهتری نسبت به اساتیدی که تابستان در حال گذراندن کارهای پژوهشی هستند حمایت داشته باشد.