میز ارتعاشی با ظرفیت بالا و با امکان شبیه ­سازی حرکت هارمونیک با دامنه و فرکانس­ های مختلف توسط دکتر حسن ساقی، دانشیار و عضو هیأت علمی گروه عمران دانشگاه حکیم سبزواری طراحی و ساخته شد.

این دستگاه برای سنجش رفتار سازه ­ها و مخازن تحت تأثیر لرزه و تکانه­ های ایجاد شده به کار گرفته می­ شود. حرکت عرشه میز توسط یک عدد جک هیدرولیکی دو طرفه ایجاد شده و میزان دامنه و فرکانس حرکت میز نیز با استفاده از مکانیسم تعبیه شده در سیستم کنترل دستگاه قابل تنظیم است.

لازم به توضیح است، ظرفیت این دستگاه تا ۵۰۰ کیلوگرم می باشد. کاربرد این دستگاه جهت انجام تحقیقات در زمینه تحلیل تجربی سازه های مختلف، شامل ساختمان­ها و منابع آب در مقابل پدیده زلزله است.

بدین منظور علاوه بر امکان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی، امکان عقد قرارداد با ارگان­های مختلف شامل اداره راه و شهرسازی و شرکت نفت، جهت انجام تحقیقات پژوهشی در زمینه های فوق وجود دارد. بنابر اظهارات مجری طرح، دستگاه­ های مشابه خارجی در حدود دویست و پنجاه میلیون تومان هزینه دارند که ساخت این دستگاه در حدود ۱۰ درصد هزینه فوق و معادل بیست و پنج میلیون تومان هزینه داشته است.