به مناسبت صد و پنجاهمین سالگرد فرمول‌بندی جدول تناوبی همایشی با موضوع بزرگداشت جدول تناوبی با حضور اساتید برجسته کشور در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد.

پرفسور غلامحسین رونقی؛ دانشمند برگزیده شیمی ایران در این همایش با تاکید بر اینکه مندلیف خدمت بسیاری به علم شیمی و جامعه علمی جهان کرد، گفت: جدول تناوبی عناصر شیمیایی یکی از مهمترین و اثرگذارترین دستاوردهای بشر در علوم مدرن است.

دانشمند برگزیده شیمی ایران  افزود: بدون شک علوم پایه، به خصوص شیمی پایه تمامی علوم و کاربردها در جامعه است.

وی ادامه داد: پشرفتهای اخیر ایران در توسعه کارخانجات مادر مانند پتروشیمی، پالایشگاه، صنایع پلاستیکی، صنایع غذایی و دارویی نیز توجه خاص به رشته شیمی را ایجاب می کند.

پرفسور رونقی در بخشی از سخنرانی خود با تاکید بر اینکه امروزه ۹۹ درصد پژوهش ها صورت گرفته در کشور تقاضا محور نیستند و مشکلی از مشکلات جامعه را رفع نمی کنند، اظهار داشت: خوشبختانه با برنامه ریزی های صورت گرفته توسط مسئولان وزارت علوم، این وزارت درصدد کاربردی کردن علوم در کشور است.

مدیرگروه شیمی دانشگاه حکیم سبزواری نیز در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه گروه شیمی دانشگاه حکیم سبزواری  از بزرگترین گروه های شیمی دانشگاه های کشور است،گفت: هم اکنون ۲۹۰ دانشجوی کارشناسی، ۷۳ دانشجوی کارشناسی ارشد و ۸ دانشجوی دکتری در این گروه مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: همچنین ۱۳ عضو هیات علمی در گروه شیمی دانشگاه حکیم سبزواری مشغول به تدریس هستند.

دکتر اکبر زاده خاطرنشان کرد: تالیف۱۱ کتاب، ۳۳۸ پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری، ۵ طرح پژوهشی، دو ثبت اختراع و بیش از ۵۹۳ مقالهISI و ۹۲ مقاله JCRبخشی از کارنامه پژوهشی گروه شیمی داشگاه حکیم سبزواری است.

 مدیرگروه شیمی دانشگاه حکیم سبزواری خاطرنشان کرد: فعالیت های پژوهشی گروه شیمی دانشگاه بخش اعظم فعالیت های پژوهشی دانشکده علوم پایه دانشگاه حکیم سبزواری را به خود اختصاص داده است.

دکتر امیرحسن امیری دبیر این همایش در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه با اشاره به اینکه سال ۲۰۱۹، صد و پنجاهمین سالگرد فرمول‌بندی جدول تناوبی توسط دیمتری مندلیف است ادامه داد: سازمان ملل با درک اهمیت شیمی در تولید مواد پایدار و سازگار با محیط زیست و برای افزایش آگاهی عمومی از نقش آن در زمینه هایی نظیر آموزش، انرژی، کشاورزی، و سلامت، سال ۲۰۱۹ را به عنوان سال بین المللی جدول تناوبی عناصر اعلام کرد، 

دکتر امیری با تاکید بر اینکه هدف ما از این بزرگداشت برجسته سازی اهمیت شیمی در علوم، فناوری و توسعه انسانی پایدار است ادامه می دهد: اتحادیه بین‌المللی شیمی محض و کاربردی( ایوپاک) می گوید که در این سال قصد دارد آگاهی جهانی درباره شیمی را افزایش دهد و نشان دهد که جدول تناوبی می تواند “مرکزی برای پیوند دادن جنبه های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جامعه جهانی از طریق یک زبان مشترک” باشد که انجمن شیمی ایران هم همراه با جامعه جهانی در این کار بزرگ مشارکت دارد و دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان یکی از معدود دانشگاههای ایران است که این همایش برگزار شد.

گفتنی است برگزاری نمایشگاه از تولیدات صنعتی شهرستان سبزوار، ارائه آخرین دستاوردهای علمی دانشجویان تحصیلات تکمیلی، برگزاری مسابقات کمیکار برای دانشجویان و برگزاری کارگاه های تخصصی از جمله برنامه های جنبی همایش خواهد بود.